Z tymi skrótami spotkał się każdy, kto interesuje się zagadnieniami związanymi z elektromobilnością. Wszystkie one odnoszą się do nazw pojazdów, które są całkowicie napędzane energią elektryczną lub wspomagane zasilaniem elektrycznym. Powiedzmy więc co oznaczają takie oto tytułowe skróty:
BEV (Battery Electric Vehicle)
Jest to auto napędzane w 100% energią elektryczną. Sercem takiego samochodu jest jednostka elektryczna (jedna bądź kilka, w zależności od modelu pojazdu), która wykorzystuje energię zgromadzoną w akumulatorach litowo-jonowych umieszczonych najczęściej w podwoziu pojazdu. BEV to rodzaj pojazdu, na którego produkcję w ostatnich latach postawili wszyscy czołowi producenci samochodów, w tym Volkswagen, Mercedes, Kia, Skoda, a nawet Rolls-Royce.
PHEV (Plug-in hybrid electric vehicle)
Jest to połączenie tradycyjnego samochodu spalinowego z pojazdem napędzanym elektrycznie. Takie samochody są sprzedawane m.in. w jednym z salonów samochodowych na terenie Gdańska. A przeglądając stronę gdanskinfo.pl widzimy, że w Gdańsku oraz w całym Trójmieście tych salonów samochodowych trochę jest. Model samochodu typu PHEV jest wyposażony w silnik spalinowy, więc trzeba go tankować konwencjonalnym paliwem na stacji benzynowej. Jednocześnie ma także niewielki pokładowy akumulator (o pojemności około 12 kWh), który możemy ładować, korzystając z takiej samej ładowarki, jak dla pojazdu typu BEV. Należy wiedzieć, że w modelach PHEV napęd elektryczny ma służyć do uzyskania optymalnej wydajności pracy pojazdu, a także do redukowania zużycia paliwa alternatywnego (konwencjonalnego), zwłaszcza w trakcie spokojnej jazdy po mieście, gdzie często wykorzystywany napęd elektryczny pozwala na pokonanie dystansu blisko 50 km.
HEV (Hybrid Electric Vehicle)
Podobnie jak PHEV, jest pojazdem z napędem hybrydowym. Podstawowa różnica polega na tym, że nie naładuje się go przez podłączenie do gniazda elektrycznego. W tym przypadku energia elektryczna jest generowana (odzyskiwana) przez samochód w momencie hamowania bądź zwalniania. Model samochodu typu HEV ma dużo mniejszy akumulator w porównaniu z PHEV – pozwala on na pokonywanie kilkusetmetrowych dystansów. O tym, w jaki sposób w danym momencie jest zasilany samochód, decyduje komputer pokładowy monitorujący pracę systemów.