Transport morski charakteryzuje się transportem pasażerów lub towarów (stałych, płynnych lub gazowych) drogą morską, z jednego punktu geograficznego do drugiego oraz na pokładzie określonego rodzaju statku. W skali globalnej transport morski jest najpowszechniej stosowanym rodzajem transportu w handlu międzynarodowym, ponieważ to właśnie on przewozi najwięcej towarów, zarówno w kontenerach, jak i w suchych lub płynnych ładunkach. Ze względu na swój charakter, transport morski jest zazwyczaj międzynarodowy, ale nie zawsze, ponieważ istnieją również linie morskie wzdłuż wybrzeża kraju. Ponieważ Ziemia jest w dwóch trzecich pokryta wodą, ludzie instynktownie szukają sposobów na podróżowanie przez wodę. Dlatego też różne części kuli ziemskiej zostały połączone razem przez statki pływające po morzu.

Ciekawostki dotyczące morskiego transportu towarowego.

Hanjin America jest największym kontenerowcem na świecie. Mierzy 366 metrów długości (około 4 boiska do piłki nożnej) i waży 180 000 ton, a jego moc jest podobna do mocy 1000 standardowych samochodów. Należy do Hyundai Heavy Industries, koreańskiej firmy.

Prawie cała światowa żegluga jest obsługiwana przez 12 dużych przedsiębiorstw, w tym: Maersk (Dania), MSC (Włochy-Szwajcaria), Evergreen (Tajwan), China Shipping (Chiny) Cosco (Chiny) i Hanjin (Korea).

Na całym świecie stale porusza się około 5 000 statków handlowych, w sumie 16 milionów kontenerów, co odzwierciedla ilości produktów, które przemieszczają się po świecie za pośrednictwem morskiego transportu towarów.

Szacunki wskazują, że obecnie 90 % naszych produktów jest w pewnym momencie przewożonych drogą morską, co stanowi łącznie około 1,5 mld ton rocznie.

Pasy bezpieczeństwa w autobusie

Azja generuje 60 % światowego morskiego ruchu towarowego. Główne szlaki łączą kontynent z Europą i Ameryką, chociaż główną trasą transportową jest ta między Chinami a Stanami Zjednoczonymi.

Chiny posiadają obecnie 6 z 10 największych portów na świecie.

Cena za czarterowanie kontenera wynosi 3000 złotych w drodze docelowej i 900 złotych w drodze powrotnej. Różnica polega na wadze kontenera po jego rozładunku.

Dźwig może rozładowywać/ załadowywać około 40 kontenerów na godzinę. Ważne jest, aby pracować szybko, ponieważ statki płacą za cumowanie w każdym porcie. Dźwigi te osiągają wysokość od 30 do 50 metrów.

Pierwsze kontenery zostały opatentowane w 1954 r. i nie były przeznaczone do transportu, były to po prostu kontenery samochodowe, które były holowane na statek.

Największy kontenerowiec na świecie (Hanjin America) może przewozić 745 milionów bananów.

Przesyłki stanowią 90% międzynarodowych przesyłek handlowych na świecie. Jest to najbardziej ekologiczna forma transportu.